top of page

Η Ομάδα του MakerLab πάει στο RoboCup : Η περιπέτεια μιας ομάδας εφήβων από την Ελλάδα


MakerLab team at Robo

Αγρίνιο, 23 Αυγούστου 2024 - Μια ομάδα Ελλήνων εφήβων έλαβε πρόσφατα μέρος στον διεθνούς φήμης παγκόσμιο διαγωνισμό RoboCup, στο Αϊντχόφεν της Ολλανδίας, αποδεικνύοντας τις αυξανόμενες γνώσεις τους στη ρομποτική και τη μηχανική. Οι νεαροί καινοτόμοι, εκπαιδευμένοι στο MakerLab, το μοναδικό εργαστήριο ρομποτικής της Ελλάδας που συμμετέχει σε τόσο υψηλό επίπεδο, αγωνίστηκαν στο πρωτάθλημα RoboCup Junior.


Ο RoboCup, ένας πολύ-συζητημένος παγκόσμιος διαγωνισμός ρομποτικής, είναι συνώνυμος της καινοτομίας, του ομαδικού πνεύματος και της εκπαιδευτικής αριστείας από την ίδρυσή του το 1997. Σχεδιασμένος για την προώθηση της έρευνας στη ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη, ο απώτερος στόχος του RoboCup είναι η ανάπτυξη μιας ομάδας πλήρως αυτόνομων ανθρωποειδών ρομπότ ικανών να νικήσουν τους πρωταθλητές του ποδοσφαίρου έως το 2050. Αυτός ο φιλόδοξος στόχος πυροδοτεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα εφευρετών από όλο τον κόσμο - συμπεριλαμβανομένης μιας μοναδικής ομάδας εφήβων από το Αγρίνιο.


Εξάσκηση, εξάσκηση και πάλι εξάσκηση...


Το ταξίδι της ελληνικής ομάδας ξεκίνησε στο MakerLab, ένα εργαστήριο ρομποτικής, πληροφορικής και STEM για παιδιά, όπου είναι εγγεγραμμένοι από τη μικρή τους ηλικία. Οι έξι μαθητές, ηλικίας 14 έως 17 ετών, επιλέχθηκαν με βάση τον ενθουσιασμό τους για τη ρομποτική, τη μεγάλη τους αφοσίωση και την εμπειρία τους από προηγούμενους παγκόσμιους διαγωνισμούς όπως ο FIRA RoboWorldCup.



Πριν αναχωρήσουν για το Αϊντχόφεν, η ομάδα και ο μέντοράς τους, ο ιδρυτής του MakerLab Παναγιώτης Θεοχάρης, αφιέρωσαν τρεις μήνες εξαιρετικά σκληρής προετοιμασίας στο παράρτημα του ινστιτούτου στο Αγρίνιο. Η δουλειά τους περιλάμβανε όχι μόνο τεχνικά ζητήματα όπως σχεδιασμό, κατασκευή και δοκιμές, αλλά και κρίσιμα θέματα όπως στρατηγικό σχεδιασμό και επίλυση προβλημάτων!


«Για τρεις μήνες κοιμόμασταν τρώγαμε και αναπνέαμε μόνο ρομποτική», λέει ο Παναγιώτης Θεοχάρης για τους έντονους μήνες που προηγήθηκαν του RoboCup.



«Ήμασταν όλοι εξαντλημένοι, αλλά ο ενθουσιασμός για το έργο και το επικείμενο ταξίδι μάς κρατούσαν. Ήταν φανερό ότι τα παιδιά μας δεν θα εμφανίζονταν στο Αϊντχόφεν απροετοίμαστα. Αφοσιώθηκαν στην αποστολή τους στο 100%»


Εμπειρίες από το RoboCup


Στο RoboCup, η ελληνική ομάδα βρέθηκε ξαφνικά μπροστά σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον. Οι αγώνες ήταν σκληροί και όλοι οι συμμετέχοντες "διψούσαν" για την πρόκληση.


«Ευτυχώς, τα παιδιά γνωρίζονται καλά μεταξύ τους και καταλαβαίνουν ποιοι είναι οι ρόλοι τους στην ομάδα. Τους έχουμε διδάξει τη σημασία του να είναι ομαδικοί παίκτες και να αναλαμβάνουν ευθύνες, έτσι κράτησαν την ψυχραιμία τους και ακολούθησαν τις αρμοδιότητές τους, ακόμα και όταν ο ανταγωνισμός ήταν σκληρός. Είμαστε πραγματικά υπερήφανοι για αυτούς», λέει ο Θεοχάρης.



Μία από τις κατηγορίες στο RoboCup Junior ήταν το Rescue Maze. Η ομάδα έπρεπε να κατασκευάσει ένα ρομπότ ικανό να πλοηγηθεί σε ένα περίπλοκο λαβύρινθο αναζητώντας θύματα που χρειάζονται διάσωση. Το ρομπότ κερδίζει πόντους για κάθε θύμα που βρίσκει και για κάθε διασωστικό κιτ που παραδίδει. Παρόλο που τα ρομπότ κάποιες φορές αντιμετώπισαν προβλήματα και δεν απέδιδαν πάντα με τον αναμενόμενο τρόπο, ο προσεκτικός σχεδιασμός της ομάδας και η ικανότητά τους να προσαρμόζονται γρήγορα αποδείχθηκαν κρίσιμα, και κατάφεραν να ολοκληρώσουν τον στόχο τους σε καλό χρόνο.



Ένα εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι του διαγωνισμού ήταν η επιστημονική τεκμηρίωση. Οι προσπάθειες της ελληνικής ομάδας στην τεκμηρίωση των διαδικασιών και των συμπερασμάτων τους, ανέδειξαν την κατανόηση των θεμελιωδών αρχών του σχεδιασμού του ρομπότ τους. Αυτό έδειξε την ικανότητά τους να επικοινωνούν το έργο τους με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα, πολύ σημαντικές δεξιότητες για μελλοντικούς επιστήμονες και μηχανικούς, και με υπερηφάνεια κατέλαβαν την 5η θέση παγκοσμίως!




Μελλοντικές προκλήσεις


Οι εμπειρίες των εφήβων από τον RoboCup είναι ένα σίγουρο βήμα προς περισσότερους διεθνείς διαγωνισμούς. Πέρασαν φανταστικά και σχεδιάζουν να λάβουν μέρος σε ακόμη περισσότερες δράσεις! Επίσης, γίνονται ακόμη πιο φιλόδοξοι: στον επόμενο RoboCup, που θα πραγματοποιηθεί στη Βραζιλία το 2025, ανεβαίνουν επίπεδο



και πέρα από τις Junior κατηγορίες θα λάβουν μέρος στον διαγωνισμό RMRC (Rapidly Manufacturing Robot Challenge) - ένα πολύ ενδιαφέρον αγώνισμα που αναμιγνύει μαθητές λυκείου, φοιτητές πανεπιστημίου και επαγγελματίες μηχανικούς σε κοινές ομάδες άνευ ορίου ηλικίας!. Αυτός ο διαγωνισμός προσφέρει στους εφήβους την ευκαιρία να συνεργαστούν και να μάθουν από έμπειρους επαγγελματίες, κάτι που θα τους βοηθήσει να αναπτύξουν επιπλέον τις δεξιότητές τους και να διευρύνουν την αντίληψή τους για τον κόσμο της ρομποτικής.


Μαγεμένοι από τη ρομποτική


Η συμμετοχή στο RoboCup είχε τεράστιο αντίκτυπο σε αυτή την ομάδα εφήβων από την Ελλάδα. Η εμπειρία τους, όχι μόνο εξέλιξε τις τεχνικές τους δεξιότητες, αλλά ενίσχυσε βασικές δεξιότητες ζωής όπως η ομαδική εργασία, η επίλυση προβλημάτων και η ψυχική αντοχή. Αυτές οι δεξιότητες τους είναι πολύτιμες, καθώς διαμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς και επαγγελματικούς τους στόχους, με τους περισσότερους τώρα να εξετάζουν καριέρες σε τομείς STEM.




Οι εμπειρίες της ομάδας δημιούργησαν επίσης κύματα ενθουσιασμού μεταξύ των φίλων τους αλλά και της τοπικής κοινότητας, εμπνέοντας άλλους να μάθουν κι εκείνοι για τη ρομποτική και πώς αυτός ο τομέας αναπτύσσεται ραγδαία. Η ιστορία τους αναδεικνύει τις δυνατότητες της ελληνικής νεολαίας να αφήσει το στίγμα της σε διεθνές επίπεδο και λειτουργεί ως κίνητρο για άλλους να ακολουθήσουν το πάθος τους και να εγγραφούν σε εκπαιδευτικά προγράμματα STEM.


Σχετικά με το MakerLab


Με ιδρυτές τον Παναγιώτη Θεοχάρη και την Βασιλική Παντούλα, το MakerLab είναι ένα κορυφαίο κέντρο για νεαρούς μαθητές που θέλουν να μάθουν για τη ρομποτική, τη μηχανική, τον προγραμματισμό, την τεχνητή νοημοσύνη και άλλους σημαντικούς τομείς STEM για τα επαγγέλματα του αύριο. Το όραμα για το MakerLab ήταν ξεκάθαρο από την αρχή: να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον όπου οι μαθητές θα μπορούν να εμπλακούν βαθιά με την τεχνολογία και τη ρομποτική από μικρή ηλικία. Το κίνητρό τους προέρχεται από την επιθυμία τους να αντιμετωπίσουν νέες προκλήσεις και να ενθαρρύνουν μια κοινότητα ατόμων με κοινά ενδιαφέροντα στον κόσμο της καινοτομίας και της τεχνολογίας.


«Αυτά που διδάσκονται τα παιδιά στα σχολεία τώρα δεν είναι αρκετά για να τα προετοιμάσει για τις δουλειές του αύριο. Επεκτείνουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των παιδιών με κρίσιμα θέματα και τα ενημερώνουμε πρώτοι για τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις» εξηγεί ο Θεοχάρης.

Ένα θεμελιώδες στοιχείο της παιδαγωγικής προσέγγισης του MakerLab είναι η διδασκαλία των μαθητών στο να σκέφτονται μόνοι τους και να καλλιεργούν την υπολογιστική σκέψη. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μαθησιακά περιβάλλοντα, όπου οι μαθητές συχνά ακολουθούν προκαθορισμένες οδούς, το MakerLab ενθαρρύνει τους μαθητές να εξερευνούν, να πειραματίζονται και να επιλύουν προβλήματα με τρόπο ανεξάρτητο.




Η υπολογιστική σκέψη περιλαμβάνει τη διάσπαση πολύπλοκων προβλημάτων σε διαχειρίσιμα μέρη, την αναγνώριση μοτίβων και την εύρεση λύσεων βήμα προς βήμα. Στο MakerLab, οι μαθητές δεν μαθαίνουν απλώς πώς να προγραμματίζουν ή να κατασκευάζουν ρομπότ—μαθαίνουν πώς να σκέφτονται συστηματικά και να επιλύουν προβλήματα με λογική σκέψη.

bottom of page