top of page

Η Διαδρομή της Έβελιν

Πώς η 20χρονη φοιτήτρια Έβελιν Τσίντζα αξιοποιεί το υπόβαθρό της στις θετικές επιστήμες (STEM) για να προσεγγίσει τις νομικές σπουδές της στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.



Σε ευχαριστούμε, Έβελιν, που μιλάς μαζί μας! Πρώτα απ’ όλα, πώς γίνεται μια νεαρή με τόσο ισχυρές γνώσεις κώδικα, τη ρομποτική και τον προγραμματισμό να καταλήγει να σπουδάζει νομική; Δεν είναι τελείως άσχετα αυτά τα αντικείμενα μεταξύ τους;


Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση! Χαίρομαι που έχω την ευκαιρία να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις μου για τη νομική, τις θετικές επιστήμες και το MakerLab.


Στην πραγματικότητα, θα έλεγα πως οι δεξιότητες που χρειάζονται στη νομική, τον προγραμματισμό και την επιστήμη έχουν αρκετές ομοιότητες. Το κλειδί είναι η λογική προσέγγιση στη λήψη αποφάσεων και το πώς φτάνεις στα συμπεράσματα, η ικανότητα να εντοπίζεις τα ουσιώδη στοιχεία και να δουλεύεις πολύ μεθοδικά. Στη δική μου περίπτωση, φαίνεται ότι έχω μια ιδιαίτερη έφεση στη συγγραφή εκθέσεων, τα μαθηματικά και την πρακτική επίλυση προβλημάτων, δεξιότητες που εφαρμόζονται τόσο στη νομική όσο και στην επιστήμη.


Με ενδιαφέρουν και τα δύο θέματα - η νομική και ο προγραμματισμός - και εξακολουθώ να κωδικοποιώ και να ενημερώνομαι για τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, παρόλο που αυτό δεν σχετίζεται άμεσα με τις νομικές μου σπουδές.


Πώς έχει επηρεάσει το υπόβαθρό σου στην υπολογιστική σκέψη την προσέγγισή σου στις νομικές σπουδές;


Το υπόβαθρό μου στη ρομποτική και ειδικά στη συγγραφή κώδικα με έχει βοηθήσει να αναπτύξω την προσοχή μου στη λεπτομέρεια. Αυτή είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα για έναν φοιτητή νομικής. Πρέπει να μάθεις να διαχειρίζεσαι πολύπλοκα νομικά κείμενα και να δίνεις σημασία σε κάθε λέξη. Παρόμοια και στον προγραμματισμό, η παράλειψη ενός κόμματος μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα.


Είμαι οπτικός τύπος, οπότε ένα από τα πράγματα που έχω κρατήσει από τις σπουδές μου στο MakerLab είναι ότι πάντα δημιουργώ και χρησιμοποιώ διαγράμματα ροής για να με βοηθήσουν να λύσω νομικά σενάρια, όπως ακριβώς κάνω και στον προγραμματισμό. Με βοηθούν να έχω γρήγορα μια γενική εικόνα και να βρω πώς να λύσω ένα πρόβλημα. Η υπολογιστική σκέψη είναι μια δεξιότητα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλά διαφορετικά πεδία. Μου έμαθε να αναλύω πολύπλοκα προβλήματα σε μικρότερα και πιο διαχειρίσιμα μέρη, που είναι πιο εύκολο να λυθούν.



Μάλιστα, είχα αυτή τη συζήτηση και με μία άλλη φοιτήτρια νομικής που έχει μαθηματικό υπόβαθρο, και μου είπε ακριβώς το ίδιο — ότι ένα ισχυρό λογικό ή επιστημονικό υπόβαθρο βοηθάει πολύ στον τρόπο που προσεγγίζουμε τις νομικές υποθέσεις.


Πώς ενσωματώνεις την υπολογιστική σκέψη στις πολύπλοκες νομικές σπουδές;


Ο καθένας μπορεί να σπουδάσει νομική, ανεξάρτητα από το εκπαιδευτικό του υπόβαθρο, γιατί η νομική καλύπτει σχεδόν κάθε βιομηχανία και πτυχή της ζωής. Όμως σίγουρα είναι τεράστιο πλεονέκτημα το ότι έχω μάθει υπολογιστική σκέψη και έχω μια πρακτική προσέγγιση στο αντικείμενο. Στη νομική, υπάρχει τόσο περιττό υλικό, πολλές πληροφορίες που δεν σχετίζονται με το θέμα και λεπτομέρειες που μπορεί εύκολα να σε κάνουν να χάσεις την ουσία. Εγώ μπορώ να φτάσω γρήγορα στο βασικό ζήτημα και να καταλάβω τι είναι πραγματικά σημαντικό. Με έναν τρόπο, παρακάμπτω τα «περιττά» και πάω κατευθείαν στην ουσία! Γιατί αυτό ακριβώς είναι η υπολογιστική σκέψη: να βρίσκεις τα γεγονότα, να επικεντρώνεσαι στην ουσία και να είσαι περιεκτικός.  

«Όμως σίγουρα είναι τεράστιο πλεονέκτημα το ότι έχω μάθει υπολογιστική σκέψη και έχω μια πρακτική προσέγγιση στο αντικείμενο»

Πρέπει να μιλήσουμε λίγο και για την τεχνητή νοημοσύνη (AI), καθώς είναι μεγάλο θέμα στις μέρες μας. Βλέπεις δυνατότητες για την εφαρμογή της στην πρακτική της νομικής; Αν ναι, πώς;


Αυτή τη στιγμή είναι δύσκολο να προβλέψουμε πώς θα ενσωματωθεί η AI στη νομική, καθώς είναι ακόμα σχετικά καινούργια και η διαδικασία ενσωμάτωσής της σε διάφορους τομείς δεν έχει ολοκληρωθεί. Ωστόσο, πιστεύω ότι μπορεί να είναι χρήσιμη κυρίως για βασικού επιπέδου εργασίες, όπως η διόρθωση κειμένων, η σύγκριση εγγράφων, η περίληψη κλπ. Αυτές οι εργασίες αυτή τη στιγμή πραγματοποιούνται κυρίως από βοηθούς δικηγόρων και διοικητικό προσωπικό. Αλλά δεδομένου του στενού δεσμού που υπάρχει μεταξύ δικηγόρου και πελάτη, όπου η εμπιστευτικότητα παίζει μεγάλο ρόλο, δεν νομίζω ότι οι ρομπότ ή η AI θα αντικαταστήσουν τους δικηγόρους σύντομα.


Ας μιλήσουμε για την εμπειρία σου στο MakerLab. Ξεκίνησες να σπουδάζεις στο εργαστήριο στο Αγρίνιο όταν ήσουν 12 ετών, και ήσουν από τα πρώτα παιδιά που συμμετείχαν - πώς ήταν αυτό;


Λοιπόν, το Αγρίνιο τότε δεν ήξερε πολλά για τα ρομπότ! Ήμασταν κάπως τα παιδιά-πρωτοπόροι στον τομέα της ρομποτικής, γιατί ήταν κάτι νέο για τους περισσότερους στην περιοχή εκείνη την εποχή.



Εγώ μπήκα γιατί ήθελα να μάθω προγραμματισμό και γρήγορα βρέθηκα να δουλεύω σε πολύ ενδιαφέροντα πρότζεκτ, όπως η κατασκευή ρομπότ και η εκμάθηση κώδικα. Έχω πολύ όμορφες αναμνήσεις από εκείνη την αρχική, έντονη φάση του εργαστηρίου.


Πώς ήταν να είσαι κορίτσι στον χώρο των θετικών επιστημών; Δεν υπήρχαν και πολλά κορίτσια, κυρίως αγόρια, σωστά;


Το γεγονός ότι ήμουν κορίτσι και ενδιαφερόμουν για πράγματα όπως ο προγραμματισμός και τα μαθηματικά έχει συχνά ξαφνιάσει τους γύρω μου, ειδικά στο λύκειο, όπου οι άλλοι μαθητές εκπλήσσονταν όταν μάθαιναν ότι ξέρω προγραμματισμό και με ενδιαφέρει η πληροφορική.



Στο MakerLab, όμως, ποτέ δεν ένιωσα ότι ήταν περίεργο το ότι ήμουν κορίτσι. Οι δάσκαλοί μας αντιμετώπιζαν όλους το ίδιο, και μου δινόταν η δυνατότητα να κάνω ακριβώς τα ίδια πράγματα και να συμμετέχω στον ίδιο βαθμό με όλους τους υπόλοιπους — ήμουν απλά μέλος της ομάδας, κάτι που ήταν υπέροχο. Θα ήθελα πολύ, όμως, να δω περισσότερα κορίτσια να ασχολούνται με τις θετικές επιστήμες στο μέλλον.



Μετά από λίγο καιρό άρχισες να συμμετέχεις σε διαγωνισμούς ρομποτικής, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Πες μας περισσότερα γι' αυτό. Οι δύο πρώτοι μου διαγωνισμοί έγιναν «εντός έδρας», στην Αθήνα, το 2018 και το 2019. Εκεί που πραγματικά έγινε συναρπαστικό ήταν όταν αρχίσαμε να προετοιμαζόμαστε για τους διεθνείς διαγωνισμούς στο Βέλγιο και την Ταϊλάνδη. Είχαμε αυτή την αίσθηση υπερηφάνειας: θέλαμε να εκπροσωπήσουμε τον εαυτό μας, τους δασκάλους μας και τη χώρα μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στη διεθνή σκηνή. Ήμασταν ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι για την Ολυμπιάδα Ρομποτικής (IRO) στο Τσιάνγκ Μάι, στην Ταϊλάνδη, γιατί ήμασταν η πρώτη εθνική ομάδα της Ελλάδας που συμμετείχε ποτέ.



Ήταν τόσο έντονο! Προετοιμαζόμασταν μήνες, και ήμασταν έτοιμοι να «καταρρεύσουμε» μόλις τελείωσαν οι αγώνες. Παράλληλα, αυτές είναι μάλλον οι πιο πολύτιμες αναμνήσεις μου από την εποχή μου στο MakerLab. Έχτισα δυνατές φιλίες με τους συμπαίκτες μου και έμαθα πολλά για την επιμονή και το να μην τα παρατάς όταν τα πράγματα γίνονται δύσκολα.


Ποιοι είναι οι μακροπρόθεσμοι επαγγελματικοί σου στόχοι και πώς σχεδιάζεις να αξιοποιήσεις το πτυχίο νομικής σου;


Αποφοιτώ του χρόνου και μέχρι τότε σχεδιάζω να αποκτήσω την άδεια για να ασκήσω τη νομική στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Δεν έχω ακόμη καταλήξει σε κάποιο συγκεκριμένο τομέα, αλλά μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να δουλεύει σε μια δικηγορική εταιρεία με έμφαση στο εταιρικό δίκαιο. Πολλές δικηγορικές εταιρείες ζητούν τεχνολογικές δεξιότητες ή γνώσεις πληροφορικής στις συνεντεύξεις, οπότε πιστεύω ότι το υπόβαθρό μου σε αυτούς τους τομείς θα είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα για μένα όταν έρθει η στιγμή.


Πιστεύεις ότι θα ήταν πλεονέκτημα αν το ευρύτερο εκπαιδευτικό σύστημα εξελισσόταν ώστε να ενσωματώσει την υπολογιστική σκέψη και τις τεχνολογικές δεξιότητες στα σχολεία; Γιατί;


Αυτές είναι πολύ σημαντικές δεξιότητες για τα παιδιά και πιστεύω ότι είναι καθοριστικές για το μέλλον. Μπορούν να εφαρμοστούν σε σχεδόν οποιεσδήποτε σπουδές ή επαγγέλματα, καθώς σε μαθαίνουν πώς να σκέφτεσαι λογικά και να λύνεις προβλήματα με μεθοδικό τρόπο.


Στη δική μου περίπτωση, οι σπουδές μου στο MakerLab με βοήθησαν να μπω στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αίτησή μου. Ο μέντοράς μου από το MakerLab έγραψε μάλιστα μία συστατική επιστολή, η οποία συμπεριλήφθηκε στα έγγραφα της αίτησής μου.

Έχεις κάποιες συμβουλές να μοιραστείς με τα παιδιά που ενδιαφέρονται για τις θετικές επιστήμες (STEM);


Να έχετε περιέργεια! Πειραματιστείτε όσο το δυνατόν περισσότερο, δοκιμάστε νέα πράγματα και μην συμβιβάζεστε μέχρι να καταλάβετε πού βρίσκεται το πραγματικό σας ενδιαφέρον. Βρείτε έναν καλό μέντορα, κάποιον που θα σας αφήσει να εξερευνήσετε και να λύσετε προβλήματα μόνοι σας, αλλά και που θα είναι στο δίπλα σας με τη σωστή καθοδήγηση και συμβουλές όταν συναντήσετε δυσκολίες. Αυτό είχα κι εγώ στο MakerLab και με βοήθησε να ανακαλύψω το πάθος μου.


bottom of page